Kétféle vállalkozás létezik

2019. nov 25.

Kétféle vállalkozás létezik

2019. nov 25.

Valójában összesen kétféle vállalkozás létezik. Két tulajdonság különbözteti meg őket, amelyek mégis szorosan összefüggenek. Ezek a típusok függetlenek iparágaktól, vezetőktől, gondolkodásmódtól, mégis örökérvényűek.

Mégis mi lehet a különbség a Red Bull és egy zsemlegyár között? Az alábbi cikkből kiderül.

#1 – Megkülönböztető árképzés

Létrehozni valamit, amivel a versenytársak nem tudják felvenni a versenyt. Így igazából nem is lesznek versenytársak. Az igazán sikeres világvállalatok rájöttek arra, hogy sokszor fontosabb a marketing, mint a termék. Az emberek tulajdonképpen számos esetben nem is a terméket vásárolják meg, hanem a hozzáadott értéket. A hozzáadott értéket pedig a reklámok adják át legkönnyebben – tudtad például, hogy a Mikulás a Coca Cola miatt lett piros színű öregapó?

Hányan gyártanak még kólát rajtuk kívül? Elég sokan, mégis ötször drágábban adhatják terméküket, mint mások. Olyan marketinget folytatnak, hogy az üzeneteikért ötször többet fizetnek a fogyasztók, mint másoknak. A Red Bullon kívül hányan gyártanak még energiaitalt? Rengetegen, de nem sok energiaital-gyártónak jutott eszébe Forma 1-es csapatot venni, támogatni majdnem minden extrémsportot, együttműködni a GoProval vagy szponzorálni egy embert, hogy leugorjon a világűrből.

NEM terméket reklámoznak, hanem elérik azt, hogy rákeress az interneten, hogy tulajdonképpen mivel is foglalkoznak: annyira izgalmas minden, amit csinálnak, hogy a fogyasztók összekötik az adrenalint a Red Bull fogalmával. Azt fontos érezni, hogy MINDEN termékhez egy ár tartozik, és mivel sokan gyártanak egy-egy terméket, ezért ha valaki terméket árul, akkor összehasonlítható lesz az ára. Viszont az érzésekhez, az értékekhez nem tartozik ár, ez mindenkinek mást jelent: mennyit ér a boldogság, a szeretet, a család vagy a sportolás? Mindenkinek mást – és ha egy márka erősen képviseli ezeket az értékeket, akkor sokkal többet hajlandó egy fogyasztó fizetni a neki fontos tartalomért, mint egy átlagos termékért.

#2 – Költségdiktáló árstratégia

Stratégia és üzleti tervezés, egyetem. Az egyik esettanulmány arról szólt, hogy egy hatalmas gyárat vezetünk, amely péksüteményeket gyárt saját tulajdonban lévő látványpékségeknek és zsemlét bevásárlóközpontoknak. A dilemma lényege az volt, hogy dönteni kellett, melyik üzletágat érdemes priorizálni: a nagy profitot hozó látványpékségeket részesítsük előnybe vagy a zsemlegyártást?

Gyakorlatilag minden érv a nagy profitot eredményező pékségek mellett szólt, kivéve egyet: a közelmúltban beruházott a vállalat nagy értékű berendezésekbe, amik olcsóbbá tették a tömeggyártást, és kiderült, hogy sokkal több értelme van annak, ha a gyártási költségeinket tornázzuk lefelé, így darabonként nem 1, hanem 2 forint haszonra szert téve. Ez napi több millió eladott zsemle esetében óriási különbség mindamellett, hogyha a pékséget favorizáljuk, akkor a beruházások nem hoznak bevételt.

Vállalkozóként nagyon fontos, hogy lássuk melyek a stratégiailag fontos irányok. Ha termékeket gyártunk, akkor az alacsony költségekre kell fókuszálni, míg az értékek árusításánál a reklámozásnál. Valójában az is rengeteg profitot eredményezhet, ha a költségeinket visszük lejjebb ahelyett, hogy az árakat emelnénk meg. Ez is egy lehetőség.

+1 – A kettő kombinációja lehetséges?

Ideális esetben egy vállalat marketingszemlélettel rendelkezik és látja, hogy általában a csomagolás adja el a terméket. Egy könyvet is a borítója adja el, ahogy sokszor egy doboz kávét is nagyobb valószínűséggel (és magasabb áron!) lehet eladni úgy, hogyha gyönyörű, egyedileg festett fadobozban árulnánk, mintha csak egy sima nejlonzacskóban. Egy érdekes kutatás azt mutatta, hogy a magasabb áru terméket finomabbnak érezzük: egyféle bort becsomagolt a tesztelő kétféle csomagolásba, más árakkal ellátva, a fogyasztókon pedig azt vette észre, hogy mindkettő megkóstolása után jobban ízlik nekik a drágább.

Egy igazán sikeres vállalkozás belátja, hogy marketinggel kell dominálnia a piacot. Viszont egy igazán sikeres vállalkozó szem előtt tartja a költségeket is: MIÉRT venné meg a fadobozt 500 forintért, ha 50 forintért is megteheti minőségcsökkenés nélkül?

Ez a kérdésünk feléd is: miért fizetnél be évi százezreket iparűzési adóként vállalkozásoddal, hogyha NULLÁT is fizethetsz? Igen, ráadásul ezt teljesen legálisan megteheted.

“Oh, mégis hogyan lehetséges ez?” – kérdezik sokan. Kattints az alábbi gombra és tudj meg többet a részletekről – segíts vállalkozásodnak SZÁZEZREKET spórolni!